Wijnroute

Rood of wit? Dat was de vraag die de winkeliers hun klanten stelden tijdens een unieke wijnproeverij in het centrum van Numansdorp. Voor één keer klonk niet bij binnenkomst de bekende vraag ‘Kan ik u ergens mee helpen?’, maar heetten zij u welkom met speciaal geselecteerde wijnen en diverse hapjes.

 

Tot 22:00 uur ’s avonds stonden op zaterdag 10 oktober in het havendorp de winkeldeuren wagenwijd open om gezamenlijk de consument het opgeknapte winkelcentrum ‘opnieuw’ te laten ontdekken, waar in korte tijd een dozijn aan nieuwe winkels het aanbod heeft verrijkt. Liefst 33 ondernemingen waren langer open, maar niet om te verkopen. Puur om te laten zien wat zij nu ook alweer allemaal precies te bieden hebben, schonken zij in speciaal gemaakte wijnglazen een rode of witte ‘vino’ in en kon men onder het genot van een hapje en een drankje kennismaken met de winkeliers en hun producten of diensten.

 

,,Er zijn nog steeds heel veel bewoners die bij sommige winkels nog nooit binnen zijn geweest,” vertelt Vincent Goudswaard, voorzitter van Winkeliersvereniging Centrum Numansdorp. ,,Nu maakten we het heel laagdrempelig om eens binnen te stappen en te kijken wat ze nu eigenlijk hebben, onder het mom van een wijntje proeven. Een reclamefoldertje eindigt heel vaak in de krantenbak. Nu kom je binnen en zie je echt wat er verkocht wordt. En de winkeliers kregen de kans om hun winkels te promoten.”

 

Die vormden deze avond samen één groot reisbureau met dank aan Gall & Gall en de Verleiding, die 66 wijnen selecteerden. ,,Het is natuurlijk veel leuker om verschillende landen voorbij te laten komen dan één land. En de winkeliers hebben hun zaken massaal aangekleed met versieringen, bijpassende hapjes of ze droegen een Italiaanse pruik of lederhosen.” Zo kon je dus met de smaak van Frankrijk zo een wereld van sierraden en horloges binnenstappen met ‘Italië’ om de hoek en ‘Argentinïe’ op loopafstand. Of even de toerist uithangen tussen de Plasmaschermen die nu als schilderijen aan de muur leken te hangen of een ‘selfie’ nemen tijdens een stedentrip naar ‘Gouda’ bij de kaasboer.

 

Het winkelcentrum leek voor één avond verandert in een all-inclusive resort. De portemonnee kon thuisblijven en overal werd in chique wijnglazen met een wit logo van de wijnroute wijn en hapjes aangeboden. ,,Het mooie van de wijnroute was dat men zelf mocht bepalen waar je begint en waar je eindigt. Ook om drukte in één winkel te voorkomen. Je ziet dan dat hele vriendengroepen met elkaar de ene winkel in en de andere uitliepen met de grootste lol en veel foto’s maakten.” Ook was er op straat voor muziek en dansacts gezorgd. ,,Er was overal op dorp wel wat te doen en stonden er vuurkorven voor extra gezelligheid.”

 

Goudswaards kijkt dan ook met trots terug op het experiment, dat ruim 500 wijnglazen had verkocht voor 12,50 euro per stuk. ,,Het was een groot succes. De avond verliep netjes, gezellig en gemoedelijk. Men vroeg al of we het volgend jaar weer wilden organiseren. En eerlijk is eerlijk: respect voor de winkeliers die zich hebben uitgesloofd om er zo’n mooie avond van te maken.”

 

De wijnroute is dit jaar na Tropical Moonlightshopping het tweede nieuwe evenement op rij in Numansdorp dat slaagde. ,,Er zijn zo weinig minpunten geweest dat beiden eigenlijk gewoon perfect zijn verlopen. Het dorp is sowieso in de lift omhoog nadat alles netjes opgeknapt is en er weinig leegstand is. Ik denk dat het een mooi schema is als er eens in de twee maanden wat te doen is op het dorp omdat Numansdorpers daar ook voor open staan. Maar ik denk ook dat de dorpen eromheen blij zijn dat er wat gebeurt.

 

En wat ik vooral hoorde is dat er nu tijdens deze twee evenementen eindelijk eens géén kraampjes stonden, eindelijk eens géén braderie en eindelijk eens géén live muziek, zoals je ook in andere dorpen standaard ziet. Het is altijd hetzelfde. Nu was het iets totaal anders en dat zag je ook terug aan de sfeer. Het verliep heel rustig en nu kon men gewoon het dorp bewonderen zoals het is.”

 

En na afloop was het alsof de bezoekers thuiskwamen met een nieuwe televisie. Ze hadden allemaal een breder en beter beeld van het winkelaanbod gekregen.